Prodáváme na trhu

 


Trhy a jarmarky jsou příjemnou změnou od online prodeje. V létě je jich plno v malebných vesničkách nebo na náměstích, na hradech a zámcích, při nejrůznějších slavnostech a festivalech. V listopadu a prosinci je zas hojnost předvánočních trhů.


Prodej na trzích mě příjemně překvapil.


V předvánoční čas se mi lidi zdají být naměkko, rádi navštěvují trhy a jarmarky, rádi prohlížejí a rádi a utrácejí – a to je Vaše příležitost.


Trhy si vybírejte pečlivě, zaměřte se na:


  • Jaký je to trh/jarmark a kde se koná? Je známý a oblíbený? Přijde tam vůbec někdo?
  • Jaké jsou termíny pro přihlášení a podmínky pořadatelů? Vybírají si pořadatelé, nebo vezmou každého? Jaký je poplatek?
  • Vyplatí se mi tam jezdit?
  • Jaký druh zboží na trhu prodávají? Je to handmade, nebo ještě něco k tomu?
  • Místo prodeje zajistí pořadatel, nebo si musím stánek zajistit sám/a? Pokud sami, zjistěte si, kolik metrů budete mít k dispozici
  • Je pevně dané, jaké místo obsadím, nebo platí „kdo dřív přijde, ten dřív bere“?
  • Pokud je akce vícedenní, budu si moci nechat zboží ve stánku, nebo si ho budu muset odvézt? Kam? Jak je to daleko?
  • Zvládnu to sám/sama nebo potřebuju někoho k sobě? Ideální je domluvit se se přáteleným prodejcem, pronajmout si místa blízko sebe ať si je navzájem hlídáte v případě odskočení si
  • Jsou pořadatelé připraveni na nepřízeň počasí (pokud je to venku) a pokud budu mít pouze stůl bez zastřešení?


Co všechno byste si měli obstarat?


  • dostatek zboží, ať máte co prodávat; samozřejmě se kvůli tomu nestresujte, vždycky je možnost se se zákazníkem domluvit a vyrobit mu zboží na zakázku
  • Vaše osobní údaje (jméno, adresa) a IČO na viditelném místě
  • zboží by mělo být pěkně vystaveno v pěkném stánku – ubrus, nějaké košíky, koše, bedýnky, máte-li drobnosti, apod.
  • zboží si naceňte a vyrobte si cenovky; možná si říkáte, že tam přece budu stát a cenu zboží jim řeknu – získala jsem zkušenost, že někteří lidé si s Vámi prostě nechtějí povídat a raději se dívají pouze na zboží
  • balení prodaného zboží – kupte si třeba papírové sáčky
  • trezor či nějaká nádoba na peníze – ideálně zamykací
  • dostatek drobných na vrácení
  • kontakt na Vás v papírové formě – vizitky, orazítkované sáčky, apod.


Dále jsem zjistila, že….


  • občas je dobré od svého stánku kousek poodstoupit, jít se kouknout ke kolegovi vedle – jsou lidé, kteří si raději prohlídnou zboží bez Vaší přítomnosti
  • lidé se shlukují – osvědčil se mi trik se známým, který si prohlíží zboží a u toho si spolu povídáme – lidé se osmělí jít blíž víc, než kdyby stánek zel prázdnotou
  • podle mého stánkového pozorování jsou dva typy zákazníků – zákazník, který sebevědomě kráčí ke stánku, už z dálky se na vás dívá a očekává komunikaci a zákazník na první pohled nejistý – toho je dobré nechat být, maximálně pozdravit a usmát se – tím mu trochu dodáte jistotu
  • moc mě bavil ten kolorit stánkařů 🙂 Všichni usměvaví, lehce přiopilí kvůli zahřívání se svařákem, přešlapující, povídající. Občas si vypomůžete, pohlídáte si stánky v případě potřeby, podarujete se navzájem – bylo fajn stát vedle pána s koláčky a kremrolemi 🙂
  • i kdyby jste nic neprodali, budete vidět – návštěvníci trhu uvidí jak Vás, tak Vaše zboží a to je potřeba J:) Internet nabízí skvělé možnosti, ale je neosobní – trhy je způsob přiblížení se ke svému zákazníkovi, pokecání o počasí, výměny úsměvů; o to raději se pak za Vámi zastaví znovu, třeba si Vás najde na internetu a koupí si Váš výrobek


Stánkový prodej a EET


od února 2018 se ZRUŠILA třetí a čtvrtá vlna povinnosti elektronické evidence – týká se ale pouze přímého prodeje VLASTNORUČNÍCH VÝROBKŮ.

Takže pokladna není potřeba 🙂

 


 

Share Button

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *