Zaostřeno na sociální sítě – Instagram


PROČ HO POUŽÍVAT ?


Dovolím si tvrdit, že aplikace Instagram je ušitá přímo pro vás 🙂 – pro kreativní skupinu lidí, která má ráda poutavé vizuální příběhy.

Je to sociální síť, kde se firmy a fyzické osoby prezentují pomocí obrázků a videí, Instagram je obrovská příběhová galerie, která mě hodně baví 🙂

Firmy Instagram používají protože jim to dává příležitost stát se součástí života svých zákazníků a prezentovat nejen své produkty, ale také proces tvorby či atmosféru týmu. Je to nástroj, který pomáhá vyhledávat potenciální klienty a buduje s nimi vztah.

Instagram je jednou z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, potkává se tam stále více a více lidí. Značkám se tedy rozhodně vyplatí mít založený originální profil a komunikovat se svými zákazníky prostřednictvím zajímavých fotografií a příběhů jejich značky.


JAK SI ZALOŽIT ZAJÍMAVÝ PROFIL ?


  1. Aplikaci Instagram najdete v app store (obchod s aplikacemi) ve vašem chytrém telefonu.

  2. Vaše uživatelské jméno, či jméno v profilu, by mělo být co nejblíž jménu vaší značky – ideálně by mělo být stejné na všech sociálních sítích, aby vás lidé na první pohled poznali.

  3. Váš profil by měl být veřejný – soukromý profil na Instagramu dle mého názoru postrádá svůj smysl.

  4. Přidejte odkazy na svůj web – eshop – fb fun page – youtube….

  5. Pokud přidáte fotku, můžete ji označit zaprvé místem, kde fotka vznikla a zadruhé hashtagem – klíčovým slovem, křížkem. (na hashtagy se koukneme blíže níže :).

  6. Sdílejte obsah s jednoduchým příběhem – nedávno jsem viděla velmi zajímavý webinář, kde autor polemizoval nad tím, co může malá firmička nabídnout jiného a velmi oblíbeného než veliké korporace. Je to váš osobní příběh. Sdílejte se světem fotku a doplňte ji příběhem 🙂

  7. Dejte si záležet na tom, co zveřejňujete – např. chcete zveřejnit svůj nový produkt – hezky ho nafoťte, fotografii upravte a přidejte popisek třeba toho, jak produkt vznikl, co se vám honilo hlavou, proč právě tohle vás napadlo, apod. Dovolte, aby vaši fanoušci nakoukli do vašeho života, buďte autentičtí 🙂

  8. CTA – call-to-action – neboli výzva k akci je užitečným marketingovým nástrojem, kterým pobídnete fanoušky ke komunikaci s vámi – ankety, podpora diskuze, otázky, apod.

URČETE SI SVÉ PRIORITY


  1. K čemu Instagram využiju? – Toto je nejdůležitější otázka, kterou si musíte položit. Chci prodávat produkty? Navázat komunikaci se svými zákazníky? Chci motivovat?

  2. Produktové portfolio – Instagram je skvělým nástrojem pro vytvoření galerie vašich produktů.

  3. Buďte aktivní – i kdyby jste nechtěli zveřejňovat příspěvky denně, je potřeba, abyste byli aktivní – lajkovat příspěvky druhých, sledovat relevantní účty, odpovídat na komentáře.

  4. Učte se – každý den se naučte trochu, čtěte články, sledujte úspěšné účty, experimentujte s různými druhy příspěvků a sledujte, co se lidem nejvíce líbí, podle toho přizpůsobte svou strategii.

JAKÉ PŘÍSPĚVKY VEDOU ?


  1. Motivační a empatické – citáty, inspirace, motivace – takové příspěvky na Instagramu generují nejvíce lajků. Zkuste se vžít do svého zákazníka – co by si dnes chtěl asi tak přečíst?

  2. Fotky z procesu a zákulisí – takové fotky a příběhy poskytnou zákazníkovi náhled do vaší tvorby, jak a kde tvoříte, na čem pracujete. Zákazník má pak pocit, že ses stal součástí vaší tvorby, vašeho kreativního světa.

  3. Příběhy zákazníků, obsah tvořený zákazníky – působí jako forma reference a bývají velmi oblíbené. Vyzvěte své zákazníky ke sdílení fotek s vaším produktem.

  4. Video – velmi oblíbené, Instagram umožňuje sdílet video 1 min dlouhé. Co ale natočit? Poproste někoho z rodiny, aby vás natočil při tvoření, vemte zákazníky na exkurzi po vaší dílně/ ateliéru – natočte prostě cokoli, co vám připadá zajímavé 🙂 Existují např. aplikace InShot (iOS, Android) pro jednoduchou editaci videa přímo v telefonu. Sám Instagram nabízí app Boomerang či Hyperlapse pro časosběry.

  5. Produkty zdarma a soutěže – jsou velmi populární a mají velký potenciál z hlediska míry interakce uživatelů (engagement), zatím s nimi nemám zkušenost, ale chystám se na ně 🙂

CO NEDĚLEJTE


Rozhodně nesdílejte cizí fotky bez svolení autorů, nestahujte fotky z vyhledávačů, o kterých nemáte informace o jejich vlastnictví.

Pokud fotografování nepatří mezi vaše záliby, existují fotobanky, které nabízejí fotografie k volnému použití zdarma. (zdroj: www.stario.cz – eBook)

 

  • TIP: unsplash je můj Nej 🙂 Je rychlý, sice méně fotek, ale za to jsou přesně označeny.

JAK REAGOVAT NA KOMENTÁŘE?


Interakce s vašimi zákazníky je důležitá, ať už se jedná o pozitivní, či negativní.


Pozitivní


Na komentáře chvály a uznání reaguji tak, že poděkuju a lajknu, potěší 🙂 Je dobré sledovat, které příspěvky se líbí a takové zveřejňovat co nejčastěji.


 Negativní


Pokud se s nimi potkáte, je velmi důležité reagovat, důležitější než u pozitivních komentářů.


Ne každý bude s vašimi výrobky spokojen, může se stát, že výrobek nesplní očekávání zákazníka, nebo se se výrobek nějakým způsobem poškodí – mě se to stalo, když jsem začínala vyrábět z jednoho materiálu, který jsem neznala. Zjistila jsem, že i když se zalakuje tak klouže a rozplétá se – takže pokud se něco takového stane, omluvte se, vysvětlete a nabídněte náhradu či vrácení peněz – právě reakce na tyto situace rozhodnou o tom, zda se na vás zákazník opět obrátí, nebo půjde ke konkurenci.


Nezapomeňte také na to, že pokud je tento dialog veřejný, ostatní lidé to vidí také a třeba právě vaše reakce rozhodne o tom, zda se stanou vašimi zákazníky, či nikoli. Je dobré se na takové situace předem připravit.


HASHTAGY


Nyní se podíváme blíže na hashtagy – klíčová slova značená křížkem #.

Tento způsob online komunikace využívá také např. Twitter.

Křížek mění slovo či více slov na hledatelný odkaz. To uživatelům umožňuje organizovat obsah a sledovat diskuze založené na těchto slovech.


Např. pokud vložíte svůj produkt, řekněme šperk, označíte ho #sperk #naramek #naozdobu apod.

Kliknutím na hashtag uvidíte příspěvky, skryté pod tímto hashtagem.


Zapomeňte na diakritiku a nedělejte mezery.  

Jako hashtag nepoužívejte tečky, otazníky, vykřičníky a další speciální znaky.


Např. pokud byste chtěli označit fotku ruční práce, napíšete #rucniprace. (hashtagy, zaměřené na handmade prodej, najdete v mém eBooku: 5 kroků jak začít prodávat handmade výrobky)


Dále si zapamatujte, že označením zavináče @ označujete osobu, které chcete dát vědět o vašem příspěvku.

(TIP: když označíte mě @ka.stei, ráda nakouknu do vašeho profilu  :))

Doporučuji označovat jak v češtině, tak v angličtině – univerzální jazyk.



Čerpáno z www.stario.cz, obecné info na internetu a hlavně vlastní poznatky 🙂 Krásné dny!


 

 

Share Button

2 thoughts on “Zaostřeno na sociální sítě – Instagram

    1. Libuše děkuji, ano je to velmi jednoduché 🙂 Je to udělané tak, aby to zvládli opravdu všichni. Pokud byste i přes to potřebovala pomoc, kontaktujte mě a pomůžu 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *